آیا کفش دست دوم بخرم؟ چطور؟

آیا کفش دست دوم بخرم؟ چطور؟

آیا کفش دست دوم بخرم؟ چطور؟

 

به گزارش ایلنا به نقل از اقتصاد پنهان، محمد شریف خالقی اظهار داشت: این شهروند زاهدانی سال 93 یک جفت کفش معمولی دست دوم از بازار رسولی زاهدان خریداری کرده که بعد از چند روز متوجه می شود شست پای او دار زخم و عفونت شده است.

وی گفت: این فرد به پزشک در زاهدان مراجعه می کند که نتیجه خوبی نمی گیرد بنابر این اعضای خانواده او این فرد را برای ادامه معالجه به مشهد می برند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان افزود: بعد از تشخیص پزشک معالج پای این فرد قطع می شود اما عفونت به دست این فرد نیز سرایت که متاسفانه وی بر اثر عفونت زیاد در سال گذشته فوت کرده است.

خالقی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه جلوگیری از توزیع این قبیل کالاها بیان کرد: سال 94 موضوع آلوده بودن البسه دست دوم در دستور کار کمیسیون قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان قرار گرفت تا اجناس استوک از سطح شهر جمع آوری شود.

وی ادامه داد: کارگروهی با حضور امور صنفی در استان تشکیل و موضوع آلودگی البسه، کیف و کفش قاچاق مورد بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: برادر فردی که به وسیله کفش آلوده فوت کرده بود در امور صنفی اشتغال دارد که وی در بررسی های این کارگروه آلودگی وسایل قاچاق دست دوم را تایید می کند.

وی اظهار داشت: سال گذشته پیگیری هایی در این زمینه انجام شد تا در سطح اداری برای افرادی که وسایل دست دوم می فروشند محدودیت ایجاد کنیم و در این کار نیز موفقیت هایی به دست آمد.

وی بیان کرد: نگاه ما این است که مردم از وسایل دست دوم استفاده نکنند چون ممکن است به بیماری های خطرناک واگیر دار مبتلا شوند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان گفت: وسایل دست دوم از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور نمی شوند چون این کار غیر قانونی است و قطعا این وسایل از طریق قاچاق وارد بازار رسولی زاهدان می شوند.

خالقی خاطر نشان کرد: وسایل دست دوم که مشکلات خاصی مثل بیماری عفونی داشته باشند ضد عفونی کردن آنها به هیچ عنوان نمی تواند بیماری نابود کند در نتیجه فردی که از وسایل کهنه استفاده می کند به بیماری های خطرناکی دچار می شود.

وی از عموم مردم خواست تا از خرید اجناس دست دوم خودداری کنند زیرا با پرداخت پول بیماری برای خود و خانواده خریداری می کنند.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان همچنین از اصحاب رسانه به ویژه خبرگزاری ها خواست در زمینه فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم برای پرهیز از خرید این نوع اجناس بیش از پیش اقدام کنند.

وی تصریح کرد: پروانه فعالیت فروش لوازم استوک تا چند سال پیش برای فروشندگان صادر می شده اما اکنون از آن جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: سال 94 برای جمع آوری وسایل دست دوم در سطح بازار رسولی زاهدان اقدام شد که به علت همکاری نکردن فروشندگان و برخی دلایل دیگر موفقیت آمیز نبود.

وی گفت: سالجاری قطعا برنامه های متنوعی برای جمع آوری وسایل دست دوم از سطح شهر به ویژه بازارهای چهارراه رسولی و سلمان زاده (محل فروش البسه و کیف و کفش دست دوم) در دست اقدام است.

در بازار فروش البسه دست دوم خارجی انواع کالاها حتی لباسهای زیر مردانه و زنانه، البسه فصل، کفش های متعدد، کیف، ملحفه، پتو، پرده و غیره خرید و فروش می شود و از رونق خوبی نیز برخوردار است بطوریکه بازار البسه داخلی را بشدت ضربه پذیر کرده و بسیاری از تولید کنندگان داخلی و فروشگاهها، پارچه فروشی ها، فروشندگان لباس و در مجموع بازارهای داخلی را با مشکل رو به رو و کسادی را بر بازار تولیدات داخلی حاکم کرده است.

چهارراه رسولی از شناخته‌شده‌ترین نقاط شهر زاهدان است. این چهارراه مرکزی بزرگ برای لباس و کفش‌های کارکرده و دست‌دوم است؛ اجناسی که سال‌هاست در کشور با اسم تاناکورا معروف شده‌اند. فروشگاه‌های تاناکورای بیشتر شهرهای ایران، ازجمله تهران و مشهد و… بخش عمده‌ای از اجناس موردنیاز خود را از چهارراه رسولی تامین می‌کنند.

بر اساس اعلام مدیران شهری زاهدان در چهارراه رسولی حدود یک‌هزار مغازه به فروش این اجناس مشغولند. این مغازه‌ها هم در خیابان اصلی و در پاساژها دیده می‌شوند و هم در کوچه پس‌کوچه‌های منتهی به خیابان اصلی، در این کوچه‌ها بسیاری از خانه‌هایی که پیش از این مسکونی بوده با تغییراتی به محلی برای فروش اجناس تاناکورا تبدیل شده است.