درمان سوزش مقعد علل و تشخیص

درمان سوزش مقعد علل و تشخیص

درمان سوزش مقعد علل و تشخیص

 

تجربه احساس سوزش در مقعد هنگام اجابت مزاج یا پس از آن، به نسبت رایج است و بسیاری از افراد به صورت دوره‌ای با آن مواجه می‌شوند. از آنجایی که ممکن است پیدا کردن بهترین روش درمان سوزش مقعد یکی از سؤالات مخاطبان ما باشد، کنار شما هستیم تا پاسخ این پرسش را توضیح دهیم.

گرچه در بسیاری از موارد این عارضه خطری ندارد و بدون مشکلاتی تحت درمان قرار می‌گیرد، اما با وجود این، در برخی موارد ممکن است نشانه امر جدی‌تری باشد. به عنوان مثال، اگر احساس سوزش همراه با خونریزی از راست روده، خون در مدفوع یا مخاط در مدفوع همراه با یبوست مزمن یا اسهال دارید، باید به پزشک مراجعه کنید تا بررسی‌های لازم را انجام دهد و نوع مشکل را تشخیص دهد.

دلایل اصلی سوزش مقعد

به طور کلی و بر اساس medicalnewstoday و everydayhealth، بسیاری از بیماری‌های دستگاه گوارش مانند بواسیر و شقاق مقعد باعث تحریک و ناراحتی در ناحیه مقعد می‌شوند. اگرچه این مشکلات بسیار دردناک هستند، اما خوشبختانه راه‌های ساده‌ای برای کاهش ناراحتی مقعدی و تسکین آن وجود دارد.

مقعد دهانه خارجی روده تحتانی است که باعث می‌شود مواد مدفوع (که در رکتوم جمع می‌شوند) از طریق دهانه مقعدی به خارج از بدن منتقل شوند. اگر دستگاه گوارش شما مشکلی داشته باشد، ممکن است با مشکلاتی مانند خارش، درد، حساسیت به لمس و ناراحتی مقعدی روبرو شوید. در نظر داشته باشید که چند وضعیت زیر، دلایل اصلی ناراحتی شما هستند.

شقاق مقعد

شقاق مقعد یک پارگی کوچک در پوست نازک خارجی مقعد است که با وجود اندازه کوچک آن می‌تواند بسیار دردناک باشد. این مشکل معمولا به دلیل دفع مدفوع بسیار سفت ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در اثر تحریک اسهال شدید نیز ایجاد شود.

هموروئید

هموروئید نیز یکی دیگر از مشکلات مربوط به سلامت دستگاه گوارش است که با خونریزی و تورم سیاهرگ مقعد یا رکتوم همراه است. این بیماری معمولا به دلیل زور زدن برای اجابت مزاج رخ می‌دهد که اغلب به دلیل یبوست است. همچنین، اسهال دفع مکرر مدفوع آبکی همراه با پاک کردن مکرر ناحیه مقعد می‌تواند باعث تحریک و ناراحتی آن شود.

درمان سوزش مقعد علل و تشخیص

درمان سوزش مقعد علل و تشخیص

 

یبوست

علاوه بر این، یبوست نیز می‌تواند منجر به درد مقعدی و اهمیت پیدا کردن روشی برای درمان سوزش مقعد شود. حتی اگر باعث ایجاد شقاق یا هموروئید نشود. در نهایت، رعایت یک سبک زندگی سالم با مصرف غذاهای حاوی فیبر و مقدار کافی آب و همچنین اجتناب از استفاده از توالت برای طولانی مدت و پیروی از شیوه‌های درست دفع مدفوع می‌تواند به بهبود علائم مربوط به مشکلات مقعدی کمک کند.

پروکتالژیا فوگاکس

پروکتالژیا فوگاکس (Proctalgia Fugax) یک نوع بیماری است که باعث درد شدید در داخل مقعد می‌شود و این درد به طور معمول تنها برای چند ثانیه تا نیم ساعت ادامه دارد. بین حملات، درد وجود ندارد، ولی حملات این بیماری می‌تواند به شدت سخت شود به طوری که ممکن است سردرد، سرگیجه و یا حتی بیدار شدن از خواب را به دنبال داشته باشد. افرادی که این بیماری را دارند، تنها ۵ تا ۶ حمله در سال دارند و در صورت تلاش برای اجابت مزاج، ممکن است دچار فوریت رکتوم شوند.

بیماری روده

وجود بسیاری از بیماری‌های مختلفی که می‌توانند بر روی مقعد تأثیر منفی بگذارند هم دلیل دیگری برای چنین وضعیت هستند. این بیماری‌ها ممکن است باعث ایجاد زخم و یا التهاب در پوشش داخلی روده شوند که می‌تواند به درد لگن، درد شکم، خونریزی مقعدی، ترشحات و مشکلات مربوط به یبوست و یا اسهال منجر شود و در نهایت باعث سوزش در مقعد می‌شوند. برخی از بیماری‌هایی که ممکن است با مشکلات مربوط به مقعد همراه باشند عبارتند از:

بیماری التهابی روده
سندرم روده تحریک‌‌پذیر
مدفوع نهفته
افتادگی رکتوم
گاستروآنتریت

به ‌علاوه، آبسه پری مقعد یا فیستول مقعد هم می‌تواند ما را برای پیدا کردن درمان سوزش مقعد مستعد کند. بنابراین در صورت وجود هرگونه مشکل باید به پزشک معالج مراجعه کرد. بسته به نوع بیماری که با آن درگیر هستید، پزشکان داروهای مختلفی را به شما پیشنهاد می‌کنند. برای نمونه شیاف ام جی می‌تواند درمان مناسبی برای هموروئید و یا شقاق مقعد باشد.

چند روش مؤثر برای تسکین و درمان سوزش مقعد

برای کاهش سریع ناراحتی مقعدی، مراحلی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. اولین مرحله، تمیز نگه داشتن این ناحیه از بدن است.

1. برای درمان سوزش مقعد به نظافت توجه کنید
حفظ تمیزی مقعد از هرگونه ماده مدفوعی مهم است. با این حال، از صابون‌هایی که می‌توانند پوست حساس را بیشتر تحریک کنند، خودداری کنید. بهترین راه برای شستن منطقه، آب گرم است. سعی کنید یک حمام گرم بگیرید و در یک وان کم عمق، به مدت ۱۵ دقیقه چندین بار در روز بنشینید تا مقعد تحریک شده، آرام شود. به ناحیه مورد نظر اجازه دهید در هوا خشک شود یا با یک حوله تمیز به آرامی آن را خشک کنید.

2. استفاده از کرم یا پماد
برای درمان سوزش مقعد می‌توانید استفاده از کرم یا پمادی را در نظر بگیرید که یک سد محافظ ایجاد کند. این کار باعث می‌شود که پوست حساس و دردناک شما در برابر قرار گرفتن در معرض مدفوع، محافظت شود. همچنین ممکن است پزشک شما یک کرم تجویزی یا یک پماد بدون نسخه را به شما توصیه کند.

در این وضعیت شیاف ام جی هم به شما پیشنهاد می‌شود. می‌توانید از این دارو به صورت روزانه ۲ مرتبه و هر مرتبه 1 شیاف استفاده کنید. توصیه می‌کنیم قبل از استفاده، ناحیه مورد نظر را با آب ولرم به خوبی پاک کنید. مدت درمان با این دارو حداقل 2 هفته است.

 

درمان سوزش مقعد علل و تشخیص

درمان سوزش مقعد علل و تشخیص

 

3. اجازه دهید بدنتان در معرض هوا باشد
بهتر است برای تسکین بیشتر در ناحیه مقعد، لباس‌های گشاد و لباس‌های زیر نخی را پوشید. این کار باعث گردش هوای بیشتری می‌شود و می‌تواند آرامش بخش باشد. همچنین بهتر است از لباس‌های تنگ و بدون گردش هوا خودداری کنید.

4. دستمال توالت مناسب انتخاب کنید
برای پاک کردن منطقه مقعد، به جای استفاده از دستمال توالت خشک، از دستمال نرم استفاده کنید. همچنین دستمال مرطوب هم بهترین گزینه برای پاک کردن ناحیه مقعد است چرا که به پوست نرمی و تسکین می‌بخشد. بهتر است حتما از محصولی استفاده کنید که الکل نداشته باشد تا پوست را خشک نکند و احتمال تشدید بیشتر را نداشته باشید.

5. از داروهای بی حس کننده استفاده کنید
اگر برای درمان سوزش مقعد نیاز دارید به پزشکان مراجعه کنید، می‌توانید برای تسکین درد و ناراحتی مقعدی، از کرم‌های تسکین دهنده استفاده کنید. این کرم‌ها می‌توانند بی حس کننده باشند و درد را کاهش دهند. همچنین کرم‌های هیدروکورتیزون می‌توانند خارش مقعد را کاهش دهند. با این حال قبل از استفاده از هر یک از این نوع کرم‌ها، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا با وضعیت بدتری مواجه نشوید.

6. یک کیسه یخ استفاده کنید
اگر نیاز است قبل از بررسی پزشکان درد خود را کاهش دهید این مورد هم گزینه مناسبی است. این روش نه تنها ناراحتی مقعدی را کاهش می‌دهد، بلکه به کاهش ورم‌های دردناک هموروئید هم کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه (مانند ایبوپروفن یا استامینوفن)، استفاده کنید تا ناراحتی و درد مقعدی شما کم شود.

نکته مهم در مورد درمان سوزش مقعد
به یاد داشته باشید که این درمان‌ها فقط می‌توانند به طور موقت خارش، ناراحتی و درد مقعد را تسکین دهند. برای درمان مؤثر ناراحتی، باید علت درد را شناسایی کنیم و مشکل سلامت گوارشی خودمان را حل کنیم. همچنین استفاده از داروی گیاهی برای درمان سوزش مقعد هم بسیار مؤثر هستند. از میان این داروها شیاف ام جی است که می‌تواند هم برای رفع علائم ناشی از بواسیر (haemorrhoid) درجه ۱-۲ و هم برای درمان شقاق مقعد (Anal fissure) استفاده شود.

پیشگیری بهتر از درمان سوزش مقعد است

سوزش مقعدی می‌تواند یک مسئله پزشکی ناراحت کننده باشد و در صورت بی توجهی باعث درد، خونریزی و عفونت شود. برای جلوگیری از شکل گیری چنین وضعیتی بهتر است نکات پیشگیرانه را در نظر بگیریم که قبل از نیاز به درمان، شرایط را کنترل کنیم.

مدفوع را نرم نگه دارید. بهتر است از یک رژیم غذایی متعادل و حاوی فیبر فراوان استفاده کنیم و از مصرف مایعات کافی (آب بهترین مایع است) اطمینان داشته باشیم.
تا زمانی که درگیر این وضعیت هستید، از غذاهای سخت هضم مانند آجیل و ذرت بو داده اجتناب کنید.
اگر فردی حساس هستید برای پاک کردن بدنتان، از پارچه‌های مرطوب یا پدهای پنبه‌ای استفاده کنید و از دستمال توالت خشن و معطر دوری کنید.
ورزش منظم می‌تواند خطر ابتلا به یبوست را کاهش دهد و در نتیجه خطر ابتلا به شقاق مقعد را کاهش دهد. در حین و بعد از انجام ورزش حتما هیدراته بمانید. این مورد به تنهایی یکی روش مؤثر برای درمان سوزش مقعد است.
از زور زدن و نشستن طولانی مدت روی توالت خودداری کنید، چرا که این روش ممکن است باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی مقعد شود که حتما باعث شکل گیری شقاق مقعدی خواهد شد.

جمع بندی مبحث درمان سوزش مقعد

سوزش مقعد می‌تواند به علت بیماری‌هایی نظیر هموروئید، شرایط التهابی و یا عفونی به وجود آید. در این موارد، شیاف‌های درمانی مانند، شیاف ام جی توصیه می‌شود. شیاف ام جی اسانس گیاه مورد را در خود جای داده است و برای درمان هموروئید و سایر بیماری‌های مشابه مؤثر است.

با این حال، استفاده بیش از حد از این شیاف می‌تواند واکنش‌های موضعی نظیر خارش، سوزش و قرمزی را ایجاد کند. به همین دلیل، بهتر است از این شیاف به میزان توصیه شده توسط متخصصان استفاده کنید. همچنین، برای درمان سوزش مقعد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که این وضعیت شروع یک بیماری حاد نیست.