روکش دندان انواع جنس روکش و عوارض استفاده

روکش دندان انواع جنس روکش و عوارض استفاده

روکش دندان انواع جنس روکش و عوارض استفاده

 

اطلاعات درمورد روکش دندان

مدت زیادی است که دندان پزشکان از روکش دندان برای بازگرداندن زیبایی ظاهری دندان ها استفاده میکنند. اما تنها هدف استفاده از روکش دندان زیبا شدن دندان ها نیست. این کار همچنین باعث بازگرداندن عملکرد دندان آسیب دیده میشود و کمک ویژه ای به ترمیم آن دندان میکند. وقتی که کار به جایی میرسید که باید از روکش دندان به توصیه دندان پزشکتان استفاده کنید دو سوال اساسی برای شما به وجود خواهد آمد: اول این که هزینه این کار چقدر است و دوم نوع روکش مناسب دندان شما چیست؟

در این مطلب سعی شده تا انواع روکش دندان برسی شود و معایب و مزایای هر کدام از آنها را برای شما بگوییم. روکش دندان از روش های خوب جایگزین کردن دندان های از دست رفته شما است که حتی کمک به حفظ بافت استخوانی فک بیمار هم میکند و با رعایت بهداشت دندان و دهان نگهداری از روکش دندان کار بسیار ساده ای خواهد بود. استفاده از روکش دندان و جایگزینی دندان از دست رفته با روکش باعث افزایش اعتماد به نفس بیمار شده و از طرفی دیگر دندان و دهان او را هم سلامت نگه میدارد.

روکش دندان با کیفیت بیش از ۹۵ درصد احتمال موفقیت دارد و بعد از این که نصب شد باعث ایجاد هیچ گونه درد و ناراحتی برای بیمار نخواهد شد. این روکش از طریق پیچ یا به وسیله سیمان دندان پزشکی روی اباتمنت نصب خواهد شد. برای اینکه بتوانید از بین انواع روکش دندان بهترین را انتخاب کنید بهتر است با مفهوم روکش دندان آشنا شده و تفاوت های روکش دندان چسبی و پیچی را در این مقاله بخوانید. همچنین به انجام این فرایند نزد دندان پزشک حرفه ای هم توجه ویژه ای داشته باشید به این صورت همانطور که از زیبایی دائمی دندان خود مطمئن خواهید بود میتوانید روی دندانتان از نظر کارایی هم حساب باز کنید.

 

روکش دندان چیست

یکی از رایج ترین روش های ترمیم دندان روکش دندان یا همان dental crown است. این روکش در واقع کلاهکی است که شبیه به تاج دندان است و این روکش میخواهد به جای تاج دندان شما نقش جویدن غذا را به عهده بگیرد و به همین دلیل است که به آن تاج مصنوعی هم میگویند. به قسمت سفید رنگ دندان تاج گفته میشود، این قسمت از لثه بیرون زده است و قابل مشاهده شما میباشد.

ریشه قسمت دیگر دندان است که در زیر لثه قرار داشته و دیده نمیشود. تاج واقعی دندان کاملا به وسیله روکش دندان پوشانده میشود و به این ترتیب شما هیچ بخشی از دندان روکش شده را نمیتوانید ببیینید. این روکش در واقع به شکل کلاهکی است که دور تا دور یک دندان را به صورت کامل می پوشاند.

روکش در مواردی که دندان ها که زیاد تخریب شده اند به کار میرود، مواردی که دندان باقی مانده کم است مثل وقتی که دندان خود را عصب کشی میکنید. برای این که دندان شکسته نشود، ضروری است که دندان را کاملا با روکش بپوشانید. دلایل دیگر استفاده از روکش میتواند برای بازسازی لبخند و بازگرداندن زیبایی برای بعضی از دندان ها میباشد. شاید شما هم مثل بعضی از افراد فکر میکنید که این روکش کردن دندان درد دارد اما خوب است بدانید روکشی که برای دندان های عصب کشی شده به کار میرود هیچ دردی ندارد.

روکش دندان انواع جنس روکش و عوارض استفاده

روکش دندان انواع جنس روکش و عوارض استفاده

 

در صورتی که دندان درگیر پوسیدگی زیادی شده باشد، یعنی وقتی که با پر کردن خالی نمیشود آن را ترمیم کرد یا وقتی که تاج دندان به شکستگی دچار شده است یا دندان را عصب کشی کرده اید و یا در بعضی مواقع فقط برای زیبایی میشود از روکش دندان استفاده کرد. روکش دندان برای دندان هایی که دیواره آنها دچار شکستگی شده و با به دلیل پوسیدگی حجم قابل توجهی از ساختار آنها از بین رفته باشد، همچنین دندان هایی که به خاطر عصب کشی یا این که جداره آنها بیش از حد نازک شده است، احتمال شکستن آنها وجود داشته باشد با روکش هایی به شکل دندان یا همان روکش دندان به بازسازی و ترمیم آنها میپردازیم.

رعایت نکردن بهداشت دندان و دهان و همچنین تغذیه نامناسب میتواند باعث تخریب دندان ها بر اثر پوسیدگی شود و ضربه فیزیکی که به دندان وارد میشود هم احتمال دارد دندان را دچار شکستگی کند. اگر این مواردی که گفته شد، حجم عمده ای از دندان را تخریب کند، روکش باید ساختاری که از دندان باقی مانده است را تقویت کند. همانطور که گفته شد تامین استحکام ساختار دندان تنها کاربرد روکش نیست و کسانی که دندان هایشان شکستگی مادرزادی دارد یا دندان هایی که اندازه ای کوچک تر از حد معمول داشته و یا اصلا با دندان های دیگر نا متناسب هستند هم میتوانند از روکش دندان برای بازگرداندن زیبایی از دسته رفته دندان هایشان استفاده کنند.

همچنین اگر دندان با کانال ریشه درمان شده باشد برای پوشاندش از روکش استفاده میشود و پوشش دادن ایمپلنت یا اگر دندان شما دچار تغییر رنگ از نوع شدید شده اند یا حتی اگر دندان سالمی دارید و میخواهید از آن محافظت کنید و اگر دندان شما ترک خورده است و میخواهید دندان طبیعی خود را نگه دارید از روکش دندان استفاده میشود. این روکشی که برای دندان استفاده میشود ممکن است از فلزاتی مثل طلا یا نوعی آلیاژ چینی به اسم پرسلن و یا با ترکیب طلا و پرسلن ساخته شوند.

انواع روکش دندان

پنج نوع روکش دندان به طور کلی وجود دارد. روکش دندان انواع مختلفی از نظر مواد، روش ها، هزینه و نیازی که بیماران دارند تفاوت دارد. اصلی ترین روکش هایی که در دندان پزشکی ها استفاده میشود عبارت اند از:

 

روکش های چینی

از محبوب ترین نوع روکش ها میشود به روکش های چینی اشاره کرد که بیشترین استفاده را در دنیای روکش دندان امروزی دارند. جنس این روکش ها کاملا از مواد چینی است. روکش چینی مخصوصا برای روکش کردن دندان جلویی بسیار مناسب است چون این روکش از نظر شکل و رنگ فرق چندانی با دندان های طبیعی ندارد. از مزیت های اصلی روکش چینی دندان میتوان به جنس آنها اشاره کرد، روکش چینی یا سرامیکی طبیعی ترین و بهترین شکل روکش دندان را ارائه میدهند که از تمام جهات مثل اندازه، شکل و رنگ مطابق با دندان های طبیعی شما است.

اگر برای ترمیم دندان های جلویی خود میخواهید از روکش استفاده کنید، روکش های چینی به دلیل مواردی که گفته شد یک انتخاب مناسب هستند. از دیگر مزیت های این روکش زیست سازگار بودن آن است. زیست سازگاری به معنی عدم وجود هیچ گونه فلز در آنها و همچنین نبودن هرگونه ماده سمی و خطرناک است.

اما این روکش ها کاملا بی عیب نبوده و معایبی هم دارند. مثلا مقاومت آنها به اندازه روکش های فلزی نیست. روکش های چینی تنها وقتی میتوانند تا مدت زیادی دوام داشته باشند که به خوبی از آنها مراقبت شود. اگر شما جزو افرادی هستید که از دندان قروچه رنج میبرید باید از روکش های طلای PFM استفاده کنید و روکش چینی برای دندان قروچه اصلا کیفیت مناسبی ندارد. و در آخر ممکن است هزینه ای که برای این روکش میکنید نسبت به بقیه روکش ها کمی زیاد باشد.

روکش های دندان از جنس طلا

ترکیب واقعی این روکش ها مس و فلزات دیگری مثل کروم و نیکل هستند. چیزی که به روکش های طلا نسبت به بقیه روکش ها برتری میدهد، دوام بالا و مقاومت خوب آن است. استفاده این روکش ها بیشتر برای ترمیم دندان های پشتی است. بازم هم همه چی به نیاز شما بستگی دارد که دندان پزشکتان روکش طلا را برای شرایط شما پیشنهاد بدهد. اما امروزه روکش های طلا به خاطر رنگی که دارند زیاد مورد استقبال واقع نشده اند.

در ادامه به مزیت های دیگر روکش طلا میپردازیم. اگر از این روکش ها به صورت صحیحی مراقبت شود به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارند تا مدت زیادی قابل استفاده هستند. برای گذاشتن این روکش ها به برداشتن مقدار کمتری از دندان های طبیعی شما نیاز است. این روکش های طلا مثل مینای دندان طبیعی فرآیند فرسودگی بسیار آهسته ای دارند. روکش های طلا گزینه ایده آلی برای ترمیم کردن دندان های خلفی مخصوصا دندان های آسیای دوم هستند. ولی این روکش ها هم معایبی دارند.

از جمله این معایب میشود به جذاب نبودن این روکش ها از نظر زیبا شناسی اشاره کرد، چون رنگ آنها با دندان های طبیعی انسان خیلی فرق میکند. همچنین گذاشتن روکشی با آلیاژ طلا باعث به خطر انداختن سلامت بعضی از افراد میشود و در ادامه باعث به وجود آمدن واکنش های آلرژیک و حتی تورم میشود.

 

روکش دندان انواع جنس روکش و عوارض استفاده

روکش دندان انواع جنس روکش و عوارض استفاده

 

روکش های ذوب شده از فلز از نوع چینی یا به اختصار PFM

روکش های PFM از دیگر انواع روکش های دندان به شمار میروند که استفاده گسترده ای در دنیای امروز دارند، این نوع روکش ها به خاطر ساختار فلزی خود دارای مقاومت بالایی هستند. همچنین پوشش چینی که این روکش ها دارند موجب این شده که زیبایی فدای مقاومت بالا نشود و روکش تا حد زیادی مشابه دندان های طبیعی شما باشد.

از دیگر مزایای این روکش علاوه بر دوام و زیبایی خوبی که دارند میشود به ارزان بودن هزینه آن نسبت به بقیه انواع روکش های چینی اشاره کرد. در صورتی که از روکش های PFM به درستی مراقبت شود میتوانند تا ۵۰ سال استفاده شده و در دهان باقی بمانند. اما مثل همه روکش هایی که معرفی شد این روکش هم معایبی دارد. فلزی که در این روکش به کار رفته است شاید باعث به وجود آمدن یک خط خاکستری در لثه شود و این موضوع زیبایی طبیعی که روکش PFM برای شما به ارمغان آورده را تحت تاثیر خود قرار میدهد. و عیب دیگر این روکش راحت تر ساییده شدن آن نسبت به سایر انواع روکش دندان است.

روکش های E – Max یا دی سیلیکات لیتیوم

جدید ترین نوع روکش در حوزه دندانپزشکی روکش های دی سیلیکات لیتیوم هستند که با نام ای مکس هم معروف شده اند. این نوع از روکش تمام سرامیکی بوده و از دی سیلیکات لیتیوم ساخته شده است و معمولا روکش هایی سبک و نازک هستند. بعد از این معرفی مختصر به مزایای اصلی روکش دی سیلیکات لیتیوم میپردازیم.

شما نهایت زیبایی را با روکش های E – Max به دست می آورید و این روکش ها از جهت زیبایی ایده آل هستند. همچنین این روکش های هم برای دندان های پشتی مناسب است و هم میشود روی دندان های جلویی استفاده کرد و در آخر روکش های دی سیلیکات لیتیوم عملکردی بسیار با دوام و قوی داشتند. حالا به معایب روکش های E – Max میرسیم. شاید بزرگ ترین عیب این روکش قیمت بالای آن باشد. همچنین به گرارش متخصصان دندان پزشکی روکش های دی سیلیکات لیتیوم را نمیشود برای دندان های خلفی استفاده کرد.

معرفی روکش های زیرکونیا

ماده نسبتا جدید زیرکونیوم میتواند زیبایی روکش های چینی و مقاومت فلزها را با هم برای شما به ارمغان بیاورد. در سالهای اخیر روکش های زیرکونیای لایه ای و زیرکونیای نیمه شفاف به محبوب ترین نوع در بین انواع مختلف روکش های دندان تبدیل شده اند. حالا بقیه مزایای روکش های زیرکونیا را برسی میکنیم. برگ برنده روکش زیرکونیا زیباشناسی بدون مشکل آن است. به علاوه این روکش ها بسیار با دوام و قوی هستند و احتمال شکستن و خرد شدن این روکش خیلی کم است.

زمانی که برای فرایند جایگذاری و ساخت روکش های زیرکونیا صرف میشود نسبت به بقیه روکش ها کمتر است. چون زیرکونیا را میشود در همان مطب دندان پزشکی به هر شکلی که لازم است تبدیل کرد و دیگر نیازی به ارسال روکش به آزمایشگاه های دندان پزشکی نخواهد بود. استحکام روکش های زیرکونیا به اندازه ای بالا هست که خطر فرسودگی خیلی کمی آنها را تهدید میکند. همچنین این روکش ها زیست سازگار بوده و باعث واکنش های آلرژیک نمیشود. از جمله معایب روکش های زیرکونیا میشود به سخت بودن شکل دادن زیرکونیا در حالت جامد اشاره کرد. همچنین قدرت این نوع روکش باعث به راحتی ساییده شدن دندان ها میشود.

بررسی مهم ترین عوارض روکش دندان

در دندان پزشکی روش های زیبایی و درمان بدون معایب نیستند. روکش دندان هم مثل همه این کارها ممکن است عوارضی داشته باشد. وظیفه یک متخصص با تجربه علاوه بر بیان کاربردها و مزایای روکش کردن دندان ها، صحبت از عوارض احتمالی این کار هم هست تا بیمار بتواند بهترین تصمیم را بگیرد. گرچه مزایای روکش دندان خیلی بیشتر از معایب آن است و اگر به درستی و با دقت بالا دندان شما روکش شود و خود بیمار هم به خوبی از دندان های روکش شده مراقبت کند، نباید مشکلی پیش بیاید.

درباره عوارض روکش دندان زیاد نگران نباشید چون بیشتر این عوارض وقتی اتفاق می افتد که عمل روکش دندان به درستی انجام نشود یا بیمار در انجام مراقبت های لازم کوتاهی کند. این عوارض عبارتند از: احتمال بروز عفونت، پوسیدگی و خراب شدن دندان، داشتن آلرژی و حساسیت به روکش دندان، بروز مشکل در تطابق فک ها بر روی یکدیگر و در آخر لق شدن روکش دندان.