یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد و از چه سنی شروع می‌شود؟

یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد و از چه سنی شروع می‌شود؟

یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد و از چه سنی شروع می‌شود؟

یائسگی بخشی طبیعی از فرآیند زندگی برای زنان است. یائسگی یک بیماری یا اختلال نیست. این زمان در زندگی یک زن اغلب مملو از تغییرهای دیگر علاوه بر تغییرات فیزیکی است.

بر طبق مطالعات Healthline، برخی از زنان با علائم یائسگی مشکلی ندارند و حتی ممکن است زمانی که دیگر نیازی به نگرانی در مورد پریودهای دردناک یا باردار شدن نداشته باشند، احساس آرامش کنند. برای سایر زنان، گذار یائسگی می تواند گرگرفتگی، مشکل خواب، درد در حین رابطه جنسی، بدخلقی و تحریک پذیری، افسردگی یا ترکیبی از این علائم را به همراه داشته باشد. برخی ممکن است تصمیم بگیرند با پزشک خود در مورد تغییرات سبک زندگی یا داروهایی برای درمان علائم خود صحبت کنند.

یائسگی از چه زمانی شروع می شود؟

یائسگی یک نقطه زمانی 12 ماه پس از آخرین قاعدگی یک زن است. سال‌های منتهی به آن نقطه، زمانی که زنان ممکن است تغییراتی در چرخه‌های ماهانه، گرگرفتگی یا علائم دیگر داشته باشند، گذار یائسگی یا قبل از یائسگی نامیده می‌شوند.

گذار یائسگی اغلب بین سنین 45 تا 55 سالگی شروع می شود. معمولاً حدود هفت سال طول می کشد اما می تواند تا 14 سال نیز طول بکشد. مدت زمان می تواند به عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، سن شروع آن و نژاد و قومیت بستگی داشته باشد. در دوران پیش از یائسگی، تولید استروژن و پروژسترون در بدن، دو هورمون ساخته شده توسط تخمدان ها، بسیار متفاوت است.

گذار یائسگی بر هر زن به طور منحصر به فرد و به طرق مختلف تأثیر می گذارد. بدن شروع به استفاده متفاوت از انرژی می کند، سلول های چربی تغییر می کنند و زنان ممکن است راحت تر وزن اضافه کنند. ممکن است تغییراتی را در سلامت استخوان یا قلب، شکل و ترکیب بدن یا عملکرد فیزیکی خود تجربه کنند.

علائم و نشانه های یائسگی چیست؟

استروژن توسط بسیاری از قسمت های بدن زنان استفاده می شود. با کاهش سطح استروژن، ممکن است علائم مختلفی داشته باشید. بسیاری از زنان علائم خفیفی را تجربه می‌کنند که می‌توان آن را با تغییراتی در سبک زندگی درمان کرد، مانند اجتناب از مصرف کافئین. برخی از زنان اصلاً به هیچ درمانی نیاز ندارند، اما برای برخی دیگر، علائم می تواند شدیدتر باشد. شدت علائم در سراسر جهان و بر اساس نژاد و قومیت بسیار متفاوت است.

در اینجا رایج ترین تغییراتی است که ممکن است در میانسالی متوجه شوید را مطرح میکنیم؛ برخی ممکن است بخشی از پیری باشند تا اینکه مستقیماً با یائسگی مرتبط باشند.

  1. در پریود خود تغییر می بینید و دوره های شما دیگر منظم نیستند.
  2. دوره های شما خیلی نزدیک به هم اتفاق می افتد.
  3. خونریزی شدید دارید
  4. لکه بینی دارید
  5. دوره های شما بیش از یک هفته طول می کشد.
  6. قاعدگی شما پس از عدم خونریزی بیش از یک سال از سر گرفته می شود.
  7. گرگرفتگی
یائسگی چیست؟

یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد و از چه سنی شروع می‌شود؟

بسیاری از زنان گرگرفتگی دارند که می تواند سال ها پس از یائسگی ادامه داشته باشد که ممکن است با تغییر سطح استروژن مرتبط باشند. گرگرفتگی احساس ناگهانی گرما در قسمت بالایی یا تمام بدن شما است. ممکن است صورت و گردن شما برافروخته شود. لکه های قرمز ممکن است روی سینه، پشت و بازوهای شما ظاهر شود. تعریق شدید و لرز سرد می تواند بدنبال آن باشد.

گرگرفتگی می تواند بسیار خفیف یا به اندازه کافی قوی باشد که شما را از خواب بیدار کند (به نام عرق شبانه). بیشتر گرگرفتگی ها بین ۳۰ ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول می کشد که می توانند چندین بار در ساعت، چند بار در روز یا فقط یک یا دو بار در هفته رخ دهند.

برای گرگرفتگی یائسگی چه باید کرد؟

گرگرفتگی، یکی از علائم رایج یائسگی است و می تواند سال ها ادامه داشته باشد. هنگامی که گرگرفتگی در شب اتفاق می افتد، عرق شبانه نامیده می شود. برخی از زنان متوجه می شوند که گرگرفتگی زندگی روزمره آنها را مختل می کند.

کپسول منوهلپ اسانس ترکیبی از گیاهان سویا، سیب زمینی، بابا آدم و پنج انگشت است. از دیگر مواد تشکیل دهنده این محصول می‌توان به کلروژنیک اسید، آگنوزید و دیوسجنین اشاره کرد. این ترکیبات گیاهی می‌تواند جایگزین خوبی برای HRT باشد. مصرف کپسول منوهلپ تاثیرات مفیدی بر علائم یائسگی و استخوان‌ها دارد در صورتی که فاقد اثرات استروژنی روی بافت رحم و پستان است.

از آنجایی که یائسگی یک فرآیند کاملاً طبیعی است، درمان ها در درجه اول بر مدیریت علائم تمرکز دارند. انواع مختلفی از داروهای دارویی در دسترس است که برای مدیریت علائم یائسگی استفاده می شوند. استفاده از داروی گیاهی میتواند تاثیر بسزایی در کاهش علائم یائسگی داشته باشد. منوهلپ، داروی گیاهی برای کمک به برطرف شدن علائم یائسگی بوده و در کاهش تعریق شبانه موثر است.

یائسگی چیست؟

یائسگی چیست؟ چه علائمی دارد و از چه سنی شروع می‌شود؟

مواد موثر منو هلپ

عصاره بلک کوهوش: محققان با بررسی عصاره بلک کوهوش به این نتیجه رسیدند مصرف این گیاه در برطرف کردن علائم یائسگی اثر بخش بوده و هیچ گونه عوارضی روی رحم یا غدد پستان ندارد.

پنج انگشت: این گیاه با متعادل سازی هورمون‌های زنانه علائم یائسگی را تا حد زیادی رفع می‌کند. همچنین از این گیاه به منظور درمان سندرم پیش از قاعدگی استفاده می‌شود.

بابا آدم: این گیاه که با نام‌های آراقیطون و فیل گوش شناخته شده است، التهابات مفاصل را کاهش داده و سبب بهبود علائم دوران یائسگی می‌شود.

سیب زمینی شیرین: سیب زمینی شیرین مواد معدنی استخوان را افزایش داده و خطر بروز سرطان پستان را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ویژگی های کپسول منوهلپ

  1. کمک به برطرف شدن علائم یائسگی
  2. رفع تعریق شبانه و گرگرفتگی
  3. 100 درصد گیاهی

منوهلپ را چطور مصرف کنیم

روزانه یک کپسول به همراه غذا میل شود. حداکثر میزان مصرف، 2 کپسول در روز یا طبق نظر پزشک است. با هدف مصرف طولانی‌تر از یک سال، با پزشک مشورت نمایید.

لطفا دقت کنید

  1. کپسول منو هلپ را دور از نور، در دمای 30-15 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.
  2. فراورده را از دید و دسترس اطفال دور نگه دارید.
  3. بعد از مصرف در ظرف دارو را محکم ببندید.

موارد منع مصرف منوهلپ

  1. در صورت ابتلا به سرطان سینه، رحم، تخمدان و یا بیماری‌های حساس به هورمون مانند اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحم منع مصرف وجود دارد.
  2. در صورت حساسیت به گیاهان خانواده گل ستاره‌ای‌ ها از مصرف این دارو خودداری نمایید.
  3. هورمون‌های تیروئید و یا ابتلا به اختلال عملکرد کبد و بروز علائمی مانند زردی پوست ، دیابت و یا تداوم یا تشدید علائم، با پزشک مشورت کنید.

هشدار مصرف

  1. دوران بارداری و شیردهی
  2. ابتلا به سرطان پستان، تخمدان، رحم و یا بیماری‌ های حساس به هورمون مانند اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحم
  3. مصرف داروهای ضدانعقاد
  4. حساسیت به گیاهان خانواده گل ستاره‌ای‌ها
  5. قبل از استفاده، از به روز بودن ارزیابی ماموگرام‌ها و بررسی‌های ژنیکولوژیک اطمینان حاصل کنید. – در صورت دریافت درمان جایگزینی

مصرف منوهلپ در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی منع مصرف وجود دارد.

عوارض جانبی منوهلپ

احتمال بروز سرگیجه، سردرد، خشکی دهان و آبسه وجود دارد. نکات قابل توجه: – در صورت بروز درد پستان، درد هنگام لمس یا احساس ناراحتی در پستان، لکه بینی و حساسیت نسبت به فرآورده، مصرف آن را متوقف و با پزشک مشورت نمائید.